Вибираємо клавішний інструмент .
Вибираємо клавішний інструмент .
Найважливішими критеріями при виборі клавішного інструменту (синтезатора, навчально-розважальної "самограйкы", робочої станції або цифрового фортепіано) - є якість звучання, технічні можливості, ціна і зручність. По першим двом пунктам - це постійні конкурентні перегони між виробниками, завжди найсучасніші ексклюзивні розробки і б супертехнології у сфері семплювання і генерації звуку. Але, незважаючи на це, вирішальну роль часто грає суб'єктивний фактор - власний досвід, любов або неприязнь до того чи іншого бренду, або ж рада авторитетного знайомого. Питання ціни - теж чисто суб'єктивне (тут головне не помилитися у співвідношенні «ціна-якість»). А ось пункт "зручність" варто розглянути детальніше.
Сюди можна включити кілька підпунктів:
- інтерфейс (грамотно розташовані елементи управління, інформаційний дисплей, продумане меню управління)
- компактність (розміри і вага)
- гнучкість налаштувань (можливість налаштувати інструмент "під себе", швидкість доступу до потрібних тембрів або установок має велике значення під час живих виступів)
ну і звичайно
- клавіатура.
Звичайно, поняття "зручна клавіатура" дуже розмито і вимоги до "зручності" напряму залежать від сфери застосування інструменту, а також потреб виконавця. На жаль, далеко на завжди на сайтах можна знайти вичерпну інформацію про клавіатурі, а іноді типові характеристики навіть видаються виробниками, як ексклюзивні особливості (що в підсумку може збити з пантелику покупця). Саме тому при виборі інструменту важливо розуміти всі терміни і позначення, які зазначаються в описах. Це дозволить зробити правильний вибір (від якого залежить майбутнє творчий процес і уникнути зайвих переплат за непотрібні функції.
Отже, нижче наведено перелік ознак, за якими можна визначити основні типи клавіатур.
За кількістю клавіш:
● Клавіатури з 25 клавішами - не великі двох - октавні MIDI-клавіатури, які використовують для прописування міді-повідомлень в комп'ютерному секвенсорі, або для відтворення спеціальних ефектів. Підходять для компактних домашніх студій та ді-джеїв.
● Від 32 до 49 клавіш - такими клавіатурами, як правило, оснащують компактні студійні MIDI-клавіатури і синтезатори. Такого обсягу достатньо для відтворення сольних lead-партій, атмосферних подкладом (педів), тому їх часто використовують як додаткову клавіатуру під час виступів. Крім того, така кількість клавіш часто зустрічається в дитячих навчальних інструментах (самі клавіші в них, в основному, меншої ширини).
● 61 клавіша - сучасний стандарт клавіш синтезаторного типа, на якій можна зіграти більшість партій (за винятком хіба що широкофактурних фортепіанних). Такий обсяг дозволяє при компактних розмірах отримати широкі виконавські можливості. Часто виробники на користь компактності виключають з комплектації динаміки, завдяки чому вага таких інструментів не перевищує 6 кг. Саме тому, починаючи з 80-х років переважна більшість клавішною продукції випускається з 5-октавній клавіатурою.
● Клавіатура з 76 клавішами - інструменти з такою кількістю клавіш мають певний попит, але в цілому така клавіатура менш популярна, ніж 5-октавна. Їх зручно використовувати на концертах, коли потрібно більш широкий діапазон, наприклад для виконання фортепіанних партій, або розділення клавіатури на кілька частин. Іноді виробники оснащують такі інструменти молоточкової механікою, представляючи їх як зменшеної моделі фортепіано.
● 88 клавіш - класичний діапазон фортепіанної клавіатури. У рідкісних випадках повнооктавни інструменти випускаються з полувзвешенной або незваженої механікою, але майже завжди вони мають у своїй конструкції справжній молоточковий механізм, який максимально наближений по відчуттях до "живого" фортепіано.
За типом дії
● синтезаторная клавіатура (synth action) - найпоширеніший тип клавіатури, такою клавіатурою оснащується більшість сучасних синтезаторів і робочих станцій. Візуально синтезаторная клавіатура не повна, як у фортепіано, а з тонкими (товщиною близько сантиметра) клавішами;
● рояльна клавіатура (hammer action) - тип клавіатури, яким оснащуються усі інструменти, основне призначення яких - це імітація гри на фортепіано. Візуально не відрізняється від звичайних клавіш фортепіано. Саме тип клавіатури, в основі якого знаходиться справжній молоточковий механізм.
● органна клавіатура (waterfall action) - саме така клавіатура була в класичних електроорган. Візуально цей тип схожий на фортепіано, але клавіші всередині порожні і зроблені з пластику, як і синтезаторні. Сьогодні більшість виробників Електроорган також оснащують свої інструменти цим типом клавіатури, оскільки він більш пристосований для органної гри (гра з під'їздами і гліссандо). Хоча, напевно, логічніше буде сказати, що саме клавіатура і продиктувала такий стиль гри.
Клавіатури рояльного типу можна розділити на:
● молоточкові збалансовані (balanced hammer action)
● молоточкові градуйовані, або прогресивні (graded hammer action).
Максимально наближеною до клавіатурі акустичного рояля є градуйована клавіатура. Для неї характерно більшу вагу клавіш в нижньому регістрі і менше у верхньому. Необхідність такої градації пов'язана з тим, що в теперішньому фортепіано молоточки верхнього регістру значно легше, ніж у нижньому, відповідно - для їх натискання потрібні менші зусилля.
Но это не значит, что сбалансированная клавиатура не имеет права на существование. Музыканту, который до этого играл преимущественно на клавиатуре синтезаторного типа, градация веса клавиш будет только мешать. Кроме того, такая клавиатура, как правило, имеет меньший вес, чем градуированная.
По чувствительности к скорости касания (velocity):
● Не динамическая - такая клавиатура не реагирует на силу прикосновения. Для некоторых тембров (например, для органа) это может быть полезно. Но сейчас такую клавиатуру можно встретить преимущественно в детских учебных инструментах.
● динамічна - така клавіатура реагує на силу дотику, тобто дозволяє грати форте або піано. На сьогодні стандартом градації динаміки є 128 одиниць (0-127), 7-бітне поділ.
Також, компанією Casio була розроблена система з 14-бітним роздільною здатністю, що дозволяє відобразити більше 16000 градацій (приблизно в 125 разів більше). Таким чином точність передачі всіх нюансів динаміки максимально наближена до акустичного рояля.
За ознакою тяжкості клавіш:
● невиважена (non-weighted) - найлегший тип клавіатури. Найдшевший у виготовленні, але не самий зручний для гри.
● напівзважена (semi-weighted) - оптимальний баланс відчуттів від гри. Такий тип клавіатури використовується в більшості синтезаторів. Клавіші мають певну вагу, але все ж досить легкі для виконання органних гліссандо.
● взвешенная (weighted, heavy-weighted) - как правило, взвешенной называют рояльную клавиатуру, но иногда сюда относят также и клавиши синтезаторного типа, но с увеличенным весом (более жестким пружинным механизмом). В общем, границы очень размыты, поэтому такие обозначения определенной степени условны. Тем не менее, эту характеристику важно знать для создания полной картины об инструменте.
С точки зрения технического решения - разницы между невзвешенной и полувзвешенной клавиатурой нет: в обоих случаях используется пружинный механизм. Отличаются они только жесткостью пружины.
За підтримки послекасанія:
● Підтримка послекасанія (aftertouch) - клавіатура дозволяє змінювати характер звуку після його видобутку завдяки збільшенню сили натискання. Найчастіше використовуетсья як джерело модуляції або для регулювання частоти зрізу фільтра або гучності.
● без підтримки послекасанія - клавіатура не підтримує відповідну технологію.